Ett bra bemötande är det viktigaste
Vi får många frågor om hur det är att jobba på Börjessons. Med artikelserien ”Att arbeta på Börjessons” vill vi ge våra läsare en inblick i vardagen för olika yrkesgrupper och orter inom Börjessons Bil. Den här gången möter vi Emeli Håkansson – skaderådgivare på Börjessons Bil i Ronneby och har jobbat i 10 år i koncernen.
Hur och varför blev du skaderådgivare?
– Jag jobbade i sju år som reservdels- och tillbehörssäljare i Karlskrona när jag fick frågan om jag ville testa något nytt. Sommaren 2020 började jag min tjänst som skaderådgivare i Ronneby. Det är absolut ingenting jag ångrar för det är ett mycket varierande och spännande yrke.
Berätta hur en dag som skaderådgivare ser ut!
– Kortfattat handlar det om att ta emot bokade skadereparationer och lämnar ut bilar som är färdiga till kunden. Det blir en hel del telefonsamtal med kunder, försäkringsbolag och lackerare. Jag utför skadebesiktningar och räknar fram kostnadskalkyler som sedan skickas till försäkringsbolagen. Detta görs både när kunden är på plats samt via fotobesiktningar som utförts både av kund själv eller med hjälp av kollegor på annan ort.
Vad skall man ha för bakgrund och utbildning för att bli en bra skaderådgivare?
– Det viktigaste ”verktyget” är att kunna bemöta kunderna på rätt sätt och att man kan anpassa bemötandet utefter situationer. Resten lär man sig.
Hur är det att som kvinna jobba i fordonsbranschen?
– Jag trivs mycket bra, det är ju ett väldigt mansdominerat yrke, eller var förr i alla fall. Nu har det börjat komma in fler kvinnor i branschen och det är jätteroligt. Även kunderna har reflekterat över detta och pratar gärna om det när man utför skadebesiktningar tillsammans. De tycker det är roligt att det har skett en förändring.
Vad är det bästa med att jobba på Börjessons?
– Det är en mycket familjär koncern. Lätt och bra kontakt med såväl kollegor som chefer. En trygg och bra arbetsplats.