Personbilstekniker – ett yrke i ständig utveckling
Vi får många frågor om hur det är att jobba på Börjessons. Med artikelserien ”Att arbeta på Börjessons” vill vi ge våra läsare en inblick i vardagen för olika yrkesgrupper och orter inom Börjessons Bil. Den här gången möter vi Johan Palmqvist – personbilstekniker på Börjessons Bil i Helsingborg och har jobbat 9 år i koncernen.
Hur och varför blev du personbilstekniker?
– Jag har alltid haft ett stort bilintresse så det var naturligt för mig att utbilda mig till bilmekaniker. Jag praktiserade två omgångar på Börjessons Bil i Klippan och började sedan jobba där direkt efter min gymnasieutbildning. Jag vill utvecklas och gillar att lära mig nya saker så därför passar bilyrket bra, det händer saker hela tiden. Jag gillar också att lösa utmaningar vilket gör att felsökningar och liknande arbeten är roliga att jobba med.
Berätta hur en dag som personbilstekniker ser ut!
– Jag jobbar just nu som Master Technician vilket innebär att vardagen ofta blir väldigt varierad. Mestadels är det felsökningar och större jobb men också en del kundkontakt vilket är väldigt kul.
Master Technician är en personbilstekniker som har utbildat sig enligt ett program som våra märken erbjuder. Efter att ha klarat av en hel mängd utbildningar gjorde jag examinering i Södertälje. Det var två dagar fulla av teoretiska och praktiska prov och därefter blev jag en av de yngsta Master Technicians i Sverige.
Som Master Technician ska man kunna lösa alla möjliga sorters utmaningar med bilar. Det betyder inte att man ska kunna allt utantill, men man ska kunna leta rätt på informationen som behövs. Man ska även vara påläst om bilens olika system, d.v.s. inte vara inriktad på ett specifikt område utan kunna en del om allt.
Vad skall man ha för bakgrund och utbildning för att bli en bra personbilstekniker?
– En utbildning inom personbilsteknik är givetvis bra, men det allra viktigaste skulle jag säga är ett intresse för att lära sig. Eftersom det kommer mycket nytt för varje år som går så är intresset viktigt för att kunna bibehålla en god systemförståelse för hur alla systemen fungerar. En annan sak jag anser är viktigt är att vara ”serviceminded”.
Hur har påverkar digitaliseringen och elektrifieringen teknikeryrket nu, och i framtiden?
– Det är mycket ny teknik i dag och det blir inte mindre, så det gäller att hänga med. Men det är just det som är det roliga – att utvecklingen går framåt. Och man ska aldrig glömma att mekaniken lever kvar, även om förbränningsmotorns tid må vara räknad så finns där fortfarande chassi, bromsar m. m. som ska underhållas.
Vad är det bästa med att jobba på Börjessons?
– Det är svårt att endast nämna en sak då det finns mycket. Gemenskapen vi har är mycket värd, och just att man blir hörd. Är man intresserad och vill utvecklas finns goda möjligheter för att få gå märkesspecifika utbildningar exempelvis. Men om jag skulle välja något så är det den familjära känslan inom koncernen.