Hantverket i Skadeverkstaden
Vi får många frågor om hur det är att jobba på Börjessons. Med artikelserien ”Att arbeta på Börjessons” vill vi ge våra läsare en inblick i vardagen för olika yrkesgrupper och orter inom Börjessons Bil. Den här gången möter vi Jon Ahlstedt - skadetekniker på Börjessons Bil i Ronneby och anställd sedan 10 år.
Hur och varför blev du skadetekniker?
– Jag gick fordonsutbildning i gymnasiet och började faktiskt jobba redan i början av årskurs tre. Direkt efter studenten fick jag sedan fast anställning. Tomas Olssons, servicemarknadschef på Börjessons, frågade om jag kunde åka till Ronneby och jobba någon vecka när en kollega på skadeverkstaden var sjukskriven. Och sedan dess har jag varit kvar här, säger Jon och ler.
Berätta hur en dag som skadetekniker ser ut!
– Det är väldigt varierande arbetsuppgifter och ingen dag är den andra lik. Det kan vara allt från att stå med friskluftsmask en hel dag och svetsa eller slipa spackel, till att arbeta med riktverktyg för att forma plåten rätt igen. Eller att med försiktighet montera ihop bilen med nylackade delar och justera springorna på exakt plats igen. Ibland tar man hjälp av kollegor för at montera stora backluckor, dörrar och motorhuvar. Det händer även att man gör beställningar på skadade bildelar efter krock.
Vad är det bästa med jobbet som skadetekniker?
– Hantverket - man jobbar med händerna och inte en dator. Samtidigt vet man att inte vem som helst hade kunnat utföra jobbet. Man känner stolthet och tillfredställelse efter att ha fått i ordning på en bil igen och lämnar tillbaka den i ”nyskick” till kunden. Sedan har vi i Ronneby en helt ny och fin skadeverkstad som gör arbetsdagen både effektiv och trevlig.
Vad skall man ha för bakgrund och utbildning för att bli en bra skadetekniker?
– Utbildad skadetekniker är bäst, mekaniker med ett stort bilintresse fungerar också. Men med en vilja att lära sig kommer man också väldigt långt.
Vad är det för skillnad mellan en tekniker och en skadetekniker?
– Egentligen är det två helt olika jobb. Förenklat kan man säga att en tekniker skruvar med motorer, medan en skadetekniker gör ”plåtjobbet”. Det en skadetekniker utför är ett hantverk.
Antalet elbilar på vägarna ökar, hur påverkar det en skadeverkstad?
– Det kommer nog att behövas fler tekniker för att hinna med batterier som ska demonteras. Men för reparationer med svetsarbete är det ingen skillnad. I den bemärkelsen är en elbil som vilken annan bil, säger Jon och går vidare för att ta hand om nästa bil.