Medarbetare

Planering och noggrannhet är reservdelsteknikerns viktigaste egenskap

Vi får många frågor om hur det är att jobba på Börjessons. Med artikelserien ”Att arbeta på Börjessons” vill vi ge våra läsare en inblick i vardagen för olika yrkesgrupper och orter inom Börjessons Bil. Den här gången möter vi Madeleine Johansson – reservdelstekniker på skadeverkstaden, Börjessons Bil i Ronneby och har jobbat i 12 år i koncernen. 

reservdelar madeleine

Hur och varför blev du reservdelstekniker?

–  Det får nog tillgodoräknas slumpen. Jag sökte ett ledigt jobb som verkade omväxlande och jag behövde ett annat jobb då jag avslutat ett projektplanerat jobb. Ville ha ett jobb där man inte hela tiden satt vid datorn som jag tidigare gjort som inköpare, planerare, beredare, men som gav utrymme för egna beslut och var lite rörligt.

Berätta hur en dag som reservdelstekniker ser ut! 

 – Det är alltid omväxlande och utmanande. Dagen börjar alltid kl. 06.30 med uppackning och kontroll av dagens gods. Ut med expressgodset på verkstaden helst innan mekanikerna börjar jobba. Göra reklamationer om godset är skadat/felaktigt. Och sedan skall allt lagerläggas i datasystemet.

Som reservdelstekniker på skadeverkstaden blir det ofta efterbeställningar av material. Mekanikerna kommer in på kontoret eller skriver beställningar i Teams eller ber mig ta en beställning ute i verkstaden då de visar vad de behöver.

Men det är mycket annat som att gå igenom skadekalkyler, kontrollera material, rätta och beställa till planerade jobb. Jag köper in förbrukningsmaterial, begagnat, fyller på lager, kontera fakturor, inventera, skrotar skicka tillbaka material som ej behövdes med mera. 

Vad skall man ha för bakgrund och utbildning för att bli en bra reservdelstekniker? 

– Gärna ekonomi, materialplanering, inköp, lager eller fordonsutbildning. Krav är datorvana, ”sunt bond-förnuft”, noggrann, strukturerad, stresstålig, flexibel, sifferminne och kunna ha många bollar i luften samtidigt, ta snabba beslut under ansvar. Som person är det bra om man är social och kan samarbeta med alla olika typer människor. Meriterande om man har jobbat i ETKA, AutoMaster, Cabas, Palett, SAP eller andra planeringssystem. 

Hur är det att som kvinna jobba i fordonsbranschen? 

– Vad är skillnaden? Visst är det fortfarande mansdominerat, men som yrke är det lika för man och kvinna. 

Vad är det bästa med att jobba på Börjessons?

– Ett familjärt företag som bryr sig om de anställda och har korta beslutsvägar.

bild 23
bild 24

 

Vill du också jobba på Börjessons - titta in på vår karriärsida och se aktuella tjänster. Där kan du även anmäla dig och ladda upp ditt CV - då kontaktar vi dig när det finns en tjänst som passar för din kompetens och dina intressen. Välkommen!

Till karriärsidan