Medarbetare

Mötet med kunderna är det roliga

Vi får många frågor om hur det är att jobba på Börjessons. Med artikelserien ”Att arbeta på Börjessons” vill vi ge våra läsare en inblick i vardagen för olika yrkesgrupper och orter inom Börjessons Bil. Först ut är Martin Lindstrand som jobbar som servicerådgivare för Audi på Börjessons Bil i Ängelholm. Martin har jobbat i snart 13 år på Börjessons. 

bild 2

Hur och varför blev du servicerådgivare? 

– Det var en ren tillfällighet. Jag var 20 år och hade blivit antagen till högskolan efter sommaren. Under vårkanten blev jag uppringd av Peter Gudmundsson, då verkstadschef på Börjessons bil, som var på jakt efter servicerådgivare. Börjessons har väldigt nära samarbete med Fordonsgymnasiet här i Ängelholm och Peter hade fått mina uppgifter från mina tidigare lärare i personbilsteknik. 

“Det är inte varje dag någon ringer upp en och erbjuder ett jobb” tänkte jag, och var villig att ge det en chans. 

Snart 13 år senare är jag kvar för jag känner att jag ”hittade hem” när jag kom till Börjessons.  

Berätta hur en dag som servicerådgivare ser ut! 

– Morgon och kväll är oftast präglade av att ta emot de kunder som ska lämna eller hämta sina bilar för service eller reparationer. 

Däremellan hanterar vi många olika och väldigt varierande uppgifter. Det är allt från bokning av verkstadsärenden, rådgivning kring reparationer till sammanställning av kunds faktura och dokument som hör till verkstadsärendet och mycket annat. 

Vi får även hjälpa kunder med teknisk support av olika slag eftersom det kommer mer och mer teknik i bilarna. Inte minst nu på senare tid med elbilar och alla de nyheter det för med sig. 

Då allt detta sker både via fysiska möten, telefon, mejl och chatt så blir det automatiskt variation på arbetsuppgifterna och dagarna kan ibland tendera att gå väldigt fort. 

bild 2(1)

Vad är det bästa med jobbet som servicerådgivare?

– Jag uppskattar det faktum att vi sitter i frontlinjen. Och med det menar jag att vi får en enormt stor möjlighet att påverka resultatet och kundnöjdheten i våra samtal med bilägaren. Vi kan vända en dålig situation till en bra och vice versa. Det är väldigt motiverande. 

Det innebär såklart att man får både ris och ros, men i ett sammansvetsat team där alla hjälps åt att ro åt samma håll blir det mycket enklare att sitta i vår, ibland, utsatta position. 

Vad skall man ha för bakgrund och utbildning för att bli en bra servicerådgivare? 

– Här finns det nog inte bara ETT bra svar på den frågan. Man behöver se till vilka individer man har i teamet och hur de kompletterar varandra. Detta eftersom mycket av det vi gör bygger på just teamarbete där vi behöver dela med oss av våra kunskaper och egenskaper – det är tillsammans med sitt team som man ”bockar i” alla rutor. 

Har man bara en stark vilja att lära sig, den sociala kompetens som krävs och ett visst tekniskt intresse för bilar kan man lyckas oavsett om man har fordonsteknisk bakgrund eller ej. 

Har du någon gång gjort en heroisk insats som servicerådgivare?

– Säkert flera gånger. Men det är inte möjligt att ta åt sig äran helt på egen hand eftersom vi kundmottagare inte är de som lagar bilen. Vi är beroende av våra verkmästare och tekniker.  Så jag vill passa på att hylla vår verkstadspersonal för alla extrainsatser de ställer upp med gång på gång. De är bäst!  

Senast nu i veckan hade vi två akutfall där kunder skulle åka på skidsemester ner i Europa - som ett brev på posten tänds motorlampan dagarna innan. Kunderna får såklart panik, allt är bokat och betalt men de har inte längre något sätt att ta sig till resmålet. Med gemensamma krafter löste vi problemen genom insatser från flera håll - med supernöjda kunder som resultat. All spänning och nervositet släppte hos kunderna och de överöste oss i kundmottagningen med tacksamhet. Eftersom det är vi som sitter i frontlinjen och syns så är det också vi som får höra när Börjessons har gjort ett bra jobb. Men det här är något vi bara kan prestera tillsammans tack vare våra olika kompetenser och vår lagkänsla hos Börjessons.  

 

Vill du också jobba på Börjessons - titta in på vår karriärsida och se aktuella tjänster. Där kan du även anmäla dig och ladda upp ditt CV - då kontaktar vi dig när det finns en tjänst som passar för din kompetens och dina intressen. Välkommen!

Till karriärsidan