Kanske är det så att seglare har mindre räckviddsångest?
Kanske är det så att seglare har mindre räckviddsångest? Det är en tanke som slår oss när samtalet inför vårt ”Hemma-hos-reportage” hos Silvi och Svante Larsson om deras sommarsemester till Kebnekaise lider mot sitt slut.
Silvi och Svante är bosatta strax utanför Alingsås. På villans garageuppfart står två elbilar, en Volkswagen ID.3 och en Skoda Enyaq – båda köpta hos Börjessons. Familjens stora intresse är skidor på vintern och segling på sommaren. Vart femte år brukar segelbåten, en Hallberg-Rassy 352 (-91), få ligga kvar på land till förmån för en semester på land som omväxling. Och i år var det dags för just en sådan semester - Silvi och Svante vandrade Kungsleden och besteg Kebnekaise.
Både billigare och trevligare
Resan upp är på drygt 155 mil och några fikastopp vid laddstationer och laddning vid övernattning på hotell gjorde att resan flöt på. Silvi och Svante berättar att de till och med hade fördel av att åka elbil eftersom resan blev både billigare och trevligare. I snitt tog ett stopp för laddning runt 40 minuter, aningen längre om det var kö.
Svante visar hur appen Chargefinder fungerar.
– I och med att man stannade till lite längre vid en laddstation så träffade man också mer folk för man kunde inte stressa vidare förrän batteriet fyllts. Vilket i sin tur ledde till många roliga samtal, bland annat med norrmän som gärna kör svenska vägar eftersom de norska tar längre tid att köra. Vi har träffat nya människor och sett saker som man annars inte tar sig tid till eller tänker på, säger Silva. Bland annat tog de en promenad till Åsarnas skidutställning med Thomas Wassberg´s skidor och priser vid en laddning i Jämtland på vägen hem via E45. Det hade de garanterat missat om de inte åkt elbil.
– En annan rolig incident var när vi stannade till vid en gårdsbutik i Wilhelmina och köpte lite korvar och godsaker och satte upp gasolgrillen under tiden som vi laddade och fixade en riktig härlig måltid. Då var det många som tyckte att vi åt bra mycket bättre mat än de som satte sig vid restaurangen, fortsätter Silvi.
Planera och anpassa
Under samtalet förstår man att räckvidden på en elbil inte begränsar något alls. Det gäller bara att tänka till lite innan och sedan anpassa sig utifrån situationen. Kanske är det en förmåga som just seglare besitter eftersom de ofta får ändra förtöjning och resväg beroende på väder och vind.
Många säger tanka, men det heter ju ladda.
Man skulle med gott minne kunna säga att det är resan som är målet. Svante har även varit i Österrike med en kompis tur och retur med samma elbil – men det är en annan historia…
Svante och Silvi visar foton från resan för Börjessons utsände. |
Svante och Silvi nådde toppen på Kebnekaise. |
Stort tack till Silvi och Svante för att vi fick ta del av er historia och lycka till med framtida resor.
Fakta:
Namn: Silvi och Svante Larsson.
Bor: Villa i Västra Bodarne utanför Alingsås.
Yrke: Skolsköterska resp. Säljare inom telekommunikation.
Ålder: 56 år resp. 59 år.
Familj: Gifta med två utflugna barn Jonathan 28 år och Johanna 25 år.
Intresse: Friluftsliv, skidor, segling och även körsång för Silvi.
Bilar: Volkswagen ID.3 First Edition samt Skoda Enyaq Sportline iV 80.
Övrigt:
Paret har haft både Passat GTE och två e-Golf dessförinnan. För fem år sedan köpte de en e-Golf som Silvi pendlade med till sitt jobb som skolsköterska i Partille, en resväg på ca 8 mil dagligen. Numera kör hon ID.3 och Svante har en Skoda Enyaq som tjänstebil.
Tips:
Bra appar att ha aktiverade är A Better Route planner, ChargeFinder, Ionity och även Tesla som öppnat upp vissa av sina laddstationer för alla märken och även är bra representerade norr om Sundsvall. Kontinuerlig byggs det nya laddstationer och nya betalsystem är på gång för att förenkla resandet både i tjänsten och i vardagen.
Det är inte alla som får se utsikten från Kebenekaises topp.
Räddningsstugan på Kebnekaise är ett känt landmärke.