Provkörning av CUPRA Born

 

När Cupra steg ut på scenen med buller och bång 2018 som ett eget märke hade de fört en lite anonym tillvaro bakom Seat som deras prestanda- och motorsportnamn. En Seat Cupra var alltså en sportigare Seat.

Cupra Born är märkets första elbil och baseras på VW-gruppens MEB-plattform (som VW ID.3/4/5, Skoda Enyaq och Audi Q4 e-tron). Släktskapet med VW ID.3 är tydligt men Cupra har arbetat hårt med detaljer och chassi. Framtoningen är sportig och kopparaccenterna flödar. Cupra är faktiskt det latinska namnet på koppar, därav färgen på logotypen.

Born tar sitt namn från en trendig stadsdel i Barcelona (El Born) och den spanska flärden har fått ta plats. Det är en mycket designglad bil. Sportighet kommer inte utan referenser och Cupra har flera VM-titlar i olika discipliner. För att slipa på chassiinställningarna har de tagit hjälp av bland andra Mattias Ekström.

För att understryka sportigheten går det att beställa Born med E-boost. En funktion som höjer effekten till 170 kW (231 hk) och sänker 0-100-tiden med 0,7 sekunder, från 7,3 sekunder till 6,6. Därtill finns det en knapp för att sätta ESP-systemet i sportläge. Med E-boost-paketet kommer dessutom större frambromsar, 19-tumsfälgar för att kunna husera dem och en ratt med satellitknappar för snabbtillgång till de sportigaste inställningarna. Bonus är att skalstolar är standard.

Fakta Cupra Born 58

  • Batteri: 62 kWh (brutto) 58 kWh (netto)
  • Effekt: 150 kW (204 hk)
  • Vridmoment: 310 Nm
  • Drivning: Bakhjulsdrift
  • Räckvidd: 406 km (WLTP)
  • Maximal laddeffekt: 120 kW
  • 0–100 km/h: 7,3 sek
  • Toppfart: 160 km/h
  • Förbrukning: 16,3 kWh/100 km
  • Pris: 452 900 kr (före bonus)
  • Rival: Kia Soul

Text: Jens Trulsson / wayke.se