Ladda smart i elområde 4

Patrik Andersson vet hur man laddar smart och billigt. Ibland när spotpriset på el är högt blir avtalet med Ionity mest förmånligt.  

Karlskronabon Patrik Andersson är en av våra kunder som kan mycket om elbilar och laddning. Som strategisk inköpare i kombination med ett stort bilintresse har han i sin yrkesroll samlat på sig kunskap och idéer om hur man skall tänka när det kommer till val av bil, laddning, appar, elavtal o s v. Vi stämde träff för att lyssna in hur han tänker nu när elpriserna varierar - i synnerhet när man som Patrik bor i Elområde 4. 

Patrik är utbildad ekonom med fördjupning inom logistik och har erfarenhet från områden som försäljning, produktion, logistik och inköp där affärsmannaskapet alltid har stått i fokus. År 1994 började han på Roxtec, världsledande inom utveckling och tillverkning av modulbaserade tätningslösningar för kabel- och rörgenomföringar, som har kontor globalt. Patrik har därmed jobbat en hel del runt om i världen. 

Intresset för bilar föddes och utvecklades i unga år tillsammans med fadern som också alltid varit bilintresserad. Redan som 15-åring sommarjobbade Patrik för att kunna köpa sin första bil, en Ford Escort -81 Ghia i mörkgrön metallic, som köptes redan innan 18-årsdagen och körkortet.  

– Jag har bytt bil nästan årligen sedan körkortet 1991, alltid haft två bilar i hushållet och hunnit med att prova det mesta. Tidigt intresserade jag mig för elbilar, men 2018 tilltog intresset på allvar. Då körde jag en Audi Q5 TFSI som rullade ca 2.500 mil/år. Milen blev fler och fler, bensinräkningarna större och större samtidigt som miljötänket både i allmänhet och hos mig tilltog. Det fick mig att kika närmare på det här med laddhybridalternativ - jag var fortfarande något skeptisk till elbilen vid den tidpunkten. 

Precis som i min yrkesroll gjorde jag en grundlig analys av intressanta laddhybrider på marknaden, driven av nyfikenhet och möjlighet att köra billigare. Prioriteringen var att om möjligt enbart köra på el oavsett väder och hastighet med hyfsad prestanda vilket gjorde att valet föll på en Skoda Superb iV som levererades under 2019. Ganska snabbt visade det sig att jag knappt behövde tanka någon bensin överhuvudtaget. År 2020 ersattes vår fossildrivna andrabil med en ren elbil i form av Volkswagen ID.3. Förra året ersattes Skodan med en ID.4 GTX. Det är vår historia från det fossila till ren el vilket vi aldrig ångrat. Sedan får man ändra lite rutiner och planera, men det löser man, berättar Patrik. 

Bor man i Elområde 4 så spelar rusande elpriser in men det går att hitta rutiner så att man inte påverkas för mycket. Och Patrik verkar vara en som vet vad som gäller. 

IMG_8545-2Patrik och Lena kör 100% el och är nöjda med Volkswagen ID.4 GTX och ID.3 Pro Performance.

 

Skulle man kunna kalla dig expert på att ladda smart, billigt och hållbart? 
– Expert är nog att överdriva, men jag kan nog lite mer än gemene man. Jag är en person som helt enkelt gillar att göra affärer och naturligtvis helst goda sådana, men framför allt mindre dåliga. Min yrkesroll i kombination med nyfikenhet och intresse leder mig ofta in på att testa ny teknik, både utifrån hållbarhets-, teknik- och kostnadsperspektivet och då blir det ganska naturligt att man lär sig saker på vägen. 

Vad är största felet man brukar göra när man laddar? 
– Jag tror att gemene man, och särskilt nyblivna elbilsägare, inte alltid har full koll på olika laddares effekter och vad det innebär i praktiken. Resultatet kan exempelvis bli att trots planering inför en längre resa så spricker tidsplanen vilket leder till en onödigt negativ och tidsödande upplevelse. Skulle jag ge ett råd är det att lära sig förstå och ha koll på laddares effekt och bilens laddkapacitet för en lyckad planering och en bra upplevelse vid längre körningar. Det är stor skillnad på destinations- och hemmaladdning med växelström jämfört med snabbladdning med likström. Förstår man skillnaderna och hur att det skiljer sig åt tidsmässigt med laddningen har man mycket bättre förutsättningar för en tidseffektiv längre resa med elbil. Och egentligen är det inte särskilt svårt! 

 IMG_8556-2Att ladda hemma brukar i regel vara det allra bästa och billigaste sättet. 

Hur skall man tänka när det gäller laddning av elbil? 

– Har du möjlighet att ladda hemma och har ett eget abonnemang är det för det mesta både smidigast och billigast. Här är det enligt mig viktigt att utifrån sin egna specifika situation se över sitt elavtal och sätta sig in vilka alternativ som faktiskt erbjuds hos elleverantörerna. Är kanske ett portföljavtal (rörligt pris med förvaltad prissäkring) att föredra framför ett rörligt timprisavtal?  

Det är viktigt att förstå hur elpriserna faktiskt varierar timme för timme över dygnet på elbörsen och olika avtalslösningar för att kunna ladda bilen till så låg kostnad som möjligt. Smarta schemaläggningsfunktioner som finns i många laddboxar idag kan hjälpa till att hålla nere kostnaderna. Den enkla grundregeln är dock att det oftast är billigast att ladda på natten. För att hålla koll kan man via många av elleverantörernas appar följa sin förbrukning och rådande spotpriser. 

 elen_nu_screenshotDet finns jättemånga siter där man kan följa elprisutvecklingen. Här är en som jag tycker är bra – finns även som app för mobilen. https://elen.nu/ 

Har du inte möjlighet att ladda hemma så är nog mitt tips att kartlägga vilka offentliga laddare som finns nära ditt boende och kalkylera utifrån behovet. Så kallade destinationsladdare kostar normalt mindre per kWh än vad snabbladdare gör. Här gäller även att hålla koll på om minuttaxa eller parkeringsavgift tas ut förutom pris/kWh. 

Vilka appar använder du? 
– Jag använder min elleverantörs app där jag kan följa min förbrukning och rådande spotpriser. Jag tycker att ChargeFinder, OK/Q8 Elbilsladdning, Circle K Charge är bra komplement till We Connect ID-appen med tillhörande We Charge-abonnemang för mina behov. 

IMG_8527Med appen ChargeFinder hittar man snabbt lediga laddstationer. 

Ser du några tjänster som saknas i dag eller som ligger nära till hands att komma? 
– Alla tjänster som på något sätt kan bidra till en ännu mer positiv laddningsupplevelse skulle jag välkomna. Jag önskar ibland att jag på ett ännu mer överskådligt och enklare sätt skulle kunna få en överblick över åtkomst och tillgång till laddare från samtliga operatörer i realtid integrerat och presenterat i bilens Infotainment/Navigatorsystem.  

Det hade varit till stor hjälp att kunna hitta enkla, direkta och fungerande kontaktvägar till operatörers supportfunktioner, se om en laddare är ur funktion, tillgänglig eller upptagen kopplat till en tydlig prispresentation och betalningslösning. Jag tror att sådana förbättrade tjänster skulle ta bort eventuell räckviddsångest och underlätta planeringen av längre sträckor. Helt enkelt göra hela upplevelsen mer positiv och enkel för gemene man.  

Idag finns det inget bilmärke som kan erbjuda det här, också med tanke på hur många olika laddoperatörer det finns, men jag hoppas och tror att vi får se mer av sådana lösningar inom kort. 

Slutligen, vad har du för råd till de som nu funderar på elbil som nästa bil? 
– Jag rekommenderar framför allt två saker. Har man inte kört en elbil så är mitt första råd att provköra en. Det är faktiskt kul att köra elbil och körupplevelsen tror jag kan överraska många på ett positivt sätt. Särskilt med tanke på komfort, prestanda och acceleration.  

Även om miljöbonusen nu är borttagen så är mitt andra råd att upprätta en kalkyl för egen specifika situation där man jämför elbilens kostnader med fossilbilens för den körsträcka som är aktuell. Jag tänker exempelvis på förbrukning/bränslekostnad, servicekostnader, skatt, men även kostnader relaterade till värdeminskning och andrahandsvärde. Det kan bli en positiv överraskning, inte minst med hänsyn till driftskostnaderna? 

Avslutningsvis uppmuntrar jag även alla som har funderingar kring elbilar att prata med någon som kör elbil! Ställ frågor, lyssna av andras erfarenheter och läs på i ämnet innan du fattar ditt beslut! 

Vi tackar Patrik för ett intressant samtal och hoppas att våra läsare har fått några frågetecken uträtade vad gäller elektrifiering och laddning. 

Fakta: 
Namn: Patrik Andersson.
Bor: Villa på Trummenäs, 1 mil öster om Karlskrona.
Yrke: Strategisk inköpare på Roxtec
Ålder: 51 år
Familj: Fru Lena 49 år, sönerna Linus 18 år och Anton 15 år.
Intresse: Bilar, all form av idrott, båtliv samt golf.